محاسبه متراژ کاشی و سرامیک در سه گام

در این مقاله با شهر کاشی کریمی همراه باشید تا نکاتی مهم درباره‌ی محاسبه متراژ کاشی و سرامیک ساختمان را به شما تقدیم کنیم.

محاسبه متراژ کاشی و سرامیک

همه‌ی ما در خریدهای روزانه مان تجربه کرده ایم که بدون اطلاعات کافی از کالایی که نیاز داریم، مقدار آن، توان مالی که داریم و … نخواهیم توانست یک خرید رضایت بخش داشته باشیم؛ بدون توجه این ملاحظات، خرید ما یک عمل بدون هدف و لغو خواهد بود و نتیجه ای جز اتلاف سرمایه برای ما در پی نخواهد آورد. برای یک خرید عاقلانه باید بدانیم، چه می‌خواهیم؟ چقدر می‌خواهیم؟ چقدر پول داریم؟ قیمت کالایی که نیاز داریم چقدر است؟ و اطلاعاتی از این دست؛ این آگاهی ها لازم است تا ما به وسیله‌ی آنها، با هدفی مشخص به خرید بپردازیم و از این راه امور زندگی مان را سر و سامان ببخشیم.

تعیین و محاسبه متراژ کاشی و سرامیک به صورت گام به گام

همانطور که سفارش فرش و موکت، درب و پنجره، کابینت، حتی کالاهای خوراکی و مصرفی و … نیاز دارد تا با محاسبات نسبتاً مشخص صورت پذیرد، سفارش و خرید کاشی و سرامیک به عنوان پوشش برای دیوار و کف ساختمان هم از این قاعده مستثنا نبوده و لازم است با یک برآورد تقریبی برای تهیه‌ی آن اقدام کنیم؛ به خصوص برای خریدهای اینترنتی؛ که نقش فروشنده و مشاور در این خریدها کمرنگ تر از خریدهای حضوری و متداول است. به همین منظور سعی کردیم تا به صورت گام به گام برای شما روش های محاسبه متراژ کاشی و سرامیک را به صورت دقیق توضیح دهیم.

محاسبه متراژ کاشی و سرامیک با برآورد سطوحی که نیاز است تا سرامیک شود، صورت می‌گیرد. این حساب و کتاب آنقدرها هم که فکر می‌کنیم سخت و تخصصی نبوده و نیاز مبرمی به یک استادکار یا کاشی کار حرفه ای ندارد و با مقداری دقت و رعایت اصولی که در این مقاله به اختصار توضیح داده خواهد شد، قابل اجراست؛ پس بهتر است خودتان دست به کار شوید.

برای اینکه تا حدی بتوانیم مجموعه‌ی هزینه های خود را برنامه ریزی کنیم لازم است تا علاوه بر محاسبه متراژ کاشی و سرامیک، بدانیم که عملیات اجرایی کاشیکاری، مصالح ساختمانی و … نیز چه اندازه هزینه می‌برد. آگاهی از مجموعه‌ی این هزینه ها هم مبتنی بر داشتن یک برآورد تقریبی از متراژ فضاهایی است که می‌خواهیم سرامیک کنیم؛ پس از آن خواهیم توانست مابقی هزینه ها مانند هزینه‌ی دستمزد، هزینه‌ی مصالح ساختمانی و … را هم به مخارج خرید کاشی و سرامیک اضافه کرده و یک پیش بینی کلی داشته باشیم.

تعیین و محاسبه متراژ کاشی و سرامیک به صورت گام به گام

اکنون اگر به ضرورت این محاسبه رسیده اید دست به کار شوید؛ فقط کافی است دستورالعمل های زیر را که در سه گام توضیح داده شده است، مراعات کنید تا بتوانید به صورت دقیق محاسبه متراژ کاشی و سرامیک را انجام دهید.

گام اول در محاسبه دقیق متراژ کاشی و سرامیک

  • محاسبه‌ی مساحت دیوارها و بدنه‌ی داخلی و خارجی ساختمان
  • برآورد مساحت کف اتاق‌ها، سالن، سرویس و حمام، پارکینگ، انباری و …
  • برآورد مساحت در، پنجره، شومینه و موانع دیگری که نیازی به پوشش سرامیکی ندارند.
  • درنظر گرفتن چند درصد کاشی و سرامیک اضافه برای جبران کمبودهای احتمالی ناشی از خطای در محاسبه و …

 

1-      محاسبه‌ی مساحت دیوارهای ساختمان:

برای به دست آوردن اندازه‌ی مساحت بدنه‌ی ساختمان کافی است که مساحت دیوارهای ساختمان را با هم جمع کنیم؛ البته این مطلب بدیهی است که به دست آوردن مساحت هر سطحی با فرمول طول * عرض به دست می‌آید؛ ما نیز برای محاسبه‌ی سرامیک دیوارها می‌توانیم از حاصل ضرب طول دیوارها در مقدار ارتفاعی که قصد سرامیک کردن تا آن ارتفاع را داریم، استفاده کنیم. مثلا فرض کنید که می‌خواهید دو دیوار را که طول آنها ۳ متر و عرض یکی 1.5 متر و عرض دیگری ۱ متر است را کاشی کنید؛ در این حالت مساحت دیوار نخست 4.5 متر مربع و مساحت دیوار دوم ۳ متر مربع است و جمعاً برای این دیوارها 7.5 متر مربع کاشی یا سرامیک لازم است.

محاسبه گام به گام متراژ کاشی و سرامیک

2-       محاسبه‌ی مساحت کفپوش های سرامیکی ساختمان:

برای به دست آوردن مقدار مساحت کف ساختمان نیز از همان فرمول بالا استفاده کرده و طول و عرض کف اتاق، سالن، سرویس و …. را در هم ضرب می‌کنیم.

فکر نمی‌کنم تا اینجا، کار حساب و کتاب مساحت دیوار و کف بخش های ساختمان دشوار بوده باشد اما پیش از ادامه دادن مطلب، ذکر یک نکته را خالی از لطف نمی‌دانیم:

نکته: گاهی پیش می‌آید، محیطی که می‌خواهیم سرامیک کنیم، دقیقاً شکل یک مربع یا مستطیل نیست؛ در این صورت است که کار کمی پیچیده می‌شود! در این شرایط هم جای نگرانی نیست! برای برآورد مساحت این گونه سطوح با کشیدن شکل تقریبی دیوار یا کف، روی کاغذ و نوشتن اندازه اضلاع محیط و جدا کردن مستطیل یا مربع کاملی از آن تصویر، مقدار مساحت باقیمانده که شکل یک یا چند مثلث خواهد بود را به دست خواهیم آورد. (مساحت مثلث ها را نیز می‌توانیم با فرمول ارتفاع * قاعده تقسیم بر دو محاسبه کنیم.)

ممکن است بگویید: باز هم تا حدودی خطای محاسباتی داریم؛ که می‌پذیریم و در جواب می‌گوییم: در ادامه برای آن هم راهکاری پیشنهاد خواهیم کرد.

3-      برآورد مساحت در، پنجره، شومینه و … :

مطلب مهمی که به عنوان سومین فاکتور در محاسبه‌ی مقدار سرامیک و کاشی مورد نیاز باید ملاحظه شود، مساحت فضاهایی است که احتیاجی به پوشش سرامیک ندارند؛ مانند پنجره ها و درهای ساختمان و … ؛ درباره‌ی این زوائد نیز ابتدائاً مساحت آنها محاسبه شده و از مساحت سطوحی که سرامیک می‌شوند کم خواهد شد. در نهایت مقدار باقیمانده، حداقلِ میزان سرامیک و مصالح مورد نیاز را نشان می‌دهد.

گام دوم در تعیین دقیق متراژ کاشی و سرامیک

  • محاسبه‌ی مساحت هر کارتن از کاشی و سرامیک
  • محاسبه‌ی مساحت هر برگ کاشی و سرامیک

با یک عمل ضرب خیلی خیلی ساده می‎‌‌توان مساحت هر برگ از سرامیک ها را به دست آورد؛ اندازه‌ی طول سرامیک را در اندازه‌ی عرض آن، ضرب کرده و مساحت یک برگ از آن سرامیک را به دست می‌آوریم. البته از آنجا که اصولاً کاشی و سرامیک را به صورت کارتنی خریداری می‌کنند، در بسیاری از اوقات نیازی به محاسبه متراژ کاشی و سرامیک به این صورت نیست، چرا که مساحت سرامیک های داخل یک کارتن را روی آن می‌نویسند و لذا دیگر به محاسبه‌ی مجدد احتیاجی نداریم. (بدیهی است که این عدد نیز از حاصلضرب تعداد سرامیک های داخل کارتن در مساحت هر برگ سرامیک به دست می‌آید.) با این گام، یک قدم دیگر به اندازه گیری متراژ سرامیک مورد نیاز برای ساختمانمان نزدیک می‌شویم.

محاسبه متراژ کاشی آشپزخانه

گام سوم در محاسبه متراژ کاشی و سرامیک

  • محاسبه‌ی تعداد کارتن یا تعداد برگه های کاشی و سرامیک مورد نیاز
  • در نظر گرفتن مقداری اضافه تر از کاشی و سرامیک های مورد نیاز، برای جبران خطای محاسباتی، شکستگی های احتمالی، دور ریز سرامیک ها و …

 

1-      محاسبه‌ی تعداد کارتن یا تعداد برگه های کاشی و سرامیک مورد نیاز:

در این گام که آخرین مرحله محسوب می‌شود برای آگاهی از تعداد کارتن یا تعداد برگه های کاشی و سرامیک های مورد نیاز، می‌توانیم جمع مساحت همه‌ی سطوح را (مثلاً کف های ساختمان که از یک نوع سرامیک در آنها استفاده خواهد شد) بر مساحت یک کارتن کاشی و سرامیک مورد نظر یا مساحت هر برگ از آن کاشی و سرامیک، تقسیم کنیم و نتیجه‌ی نهایی را به دست بیاوریم. این حاصل تقسیم به ما نشان می‌دهد که مثلاً برای پوشش کف ساختمان، چند کارتن و یا چند برگ از سرامیک مورد نظر را باید سفارش دهیم.

2-      در نظر گرفتن مقداری اضافه تر از کاشی و سرامیک های مورد نیاز

به دلیل مشکلاتی از قبیل اشتباه در محاسبه، شکستگی احتمالی سرامیک ها در اثر جابجایی، دور ریز شدن و از بین رفتن بخشی از کاشی و سرامیک ها در اثر برش دادن در حین نصب و … لازم است تا مقداری اضافه تر از نیاز ساختمانمان خرید کنیم؛ چرا که این امکان وجود دارد که کارخانه‌ی تولید کننده‌ی کاشی و سرامیک، محصولات جدید خود را تا حدودی غیر همرنگ با محصولی که ما خریده ایم، تولید و عرضه کند و یا اصلاً آن کالا را دیگر تولید نکند و به تعبیری ما برای جبران کسریمان به سختی بیفتیم. اگر می‌خواهید با خیال راحت به کار نعمیر یا ساخت و ساز خود برسید بهتر است تا حدود 10 درصد اضافه تر از متراژ مورد نیازتان را تهیه کنید. اگر ممکن است، تعدادی از کاشی و سرامیک های اضافی را در انباری ساختمان خود نگه دارید تا در صورتی که نیاز به تعمیر و یا ترمیم دیوار یا کف ساختمان پیدا کردید، از آنها استفاده کنید.

محاسبه متراژ کاشی حمام و سرویس بهداشتی

بررسی نسبت در محاسبه متراژ کاشی و سرامیک های سرویسی حمام، توالت و …

امروزه برای ایجاد تنوع و زیبایی در فضای سرویس های بهداشتی، آشپزخانه، حمام و … می‌توان اصطلاحاً از سرامیک های سرویسی استفاده کرد؛ این مدل از کاشی و سرامیک ها در دو یا سه طرح و رنگ، در کنار هم، تولید و عرضه می‌شوند و به شما این امکان را می‌دهند که با ترکیب این رنگ و طرح ها، محیط زندگی خود را از یکدستی و خشکی خارج کرده و به شادابی و دلچسبی فضا بیفزایید. سرامیک های سرویسی با ترکیبی از طرح ساده، در دو طیف کمرنگ و پررنگ و سرامیک طرح دار (تک گل یا دکور) که دارای طراحی و نقوش تخت یا برجسته از گل ها و اشکال هندسی و … می‌باشد، در دسترس شما قرار دارد. شما می‌توانید از سرامیک های دکوری در بین سرامیک های ساده‌ی کمرنگ و پررنگ، به صورت عمودی یا افقی استفاده کنید.

اینکه به چه نسبتی از این سرامیک ها را می‌توان با هم و در کنار هم ترکیب کرد، بستگی به سلیقه‌ی خود شما دارد ولی اگر بخواهیم یک فرمول متداول به شما ارائه کنیم باید بگوییم: در محیط هایی که ارتفاع دیوار تقریباً 2 متر می‌باشد، هفت ردیف از این سرامیک ها (مثلاً سرامیک های 30*60 با 30*90 سانتی متر مربعی) را روی هم می‌توان نصب کرد که دو یا سه ردیف پایینی از سرامیک های پررنگ بوده؛ یک یا دو ردیف وسط می‌تواند از سرامیک های تک گل یا دکوری باشد و سه ردیف بالایی را از سرامیک های روشن استفاده می‌کنند تا نور و روشنایی بیشتری در محیط پخش شود و احیاناً کمبود نور در این محیط ها جبران گردد. با این نسبت ها الان شما می‌توانید برای تعیین و محاسبه متراژ کاشی و سرامیک بدنه‌ی سرویس و حمام و … نیز محاسبه داشته باشید.

البته از این مدل سرامیک ها به گونه های دیگری نیز می‌توان ترکیب کرد؛ که یکی دیگر از ترکیب های مرسوم، آن است که یک یا دو ردیف از سرامیک های دکوری را از پایین تا بالای دیوار و در وسط دیوار نصب می‌کنند و از دو طیف دیگر که کمرنگ و پررنگ هستند برای دو طرف سرامیک دکوری استفاده می‌کنند؛ نتیجه‌ی این ترکیب، بزرگنمایی کل فضای سرویس بهداشتی و … خواهد بود.

کاشی آشپزخانه و محاسبه متراژ آن

محاسبه‌ی متراژ قرنیزهای سرامیکی

برای ردیف پایین دیوارهای ساختمان، قرنیز نصب می‌شود. قرنیزهای سرامیکی را در ابعاد مختلفی مانند 13*100 و 10*100 و … می‌توان یافت. در صورتی که قصد استفاده از این قرنیزها را دارید لازم است بدانید که واحد اندازه گیری این مدل از سرامیک ها متر طول بوده و برای محاسبه متراژ کاشی و سرامیک و میزان مصرف خود کافی است تا دور نا دور (محیط) سطح کار را اندازه گیری کرده و به همان متراژ سفارش داده و خرید کنید.

محاسبه متراژ قرنیز های سرامیکی

محاسبه متراژ سیگاری کاشی و سرامیک (نوار کاشی یا قتیله)

در بین ردیف های کاشی و سرامیک دیوارها، به خصوص در سرویس بهداشتی و حمام از سیگاری یا باند کاشی استفاده می‌شود. این  مدل از سرامیک ها که در ابعاد 2*60 با 4*60 سانتی متر مربع و … تولید می‌شود به جذابیت و زیبایی فضای زندگی و کار شما کمک کرده و بدنه‌ی سرویس و حمام و … را از یکنواختی در می‌آورد.

محاسبه متراژ سیگاری یا نوار کاشی

بررسی هزینه های کلی کاشی کاری ساختمان

سرفصل های اصلی مخارج کاشی کاری بدنه و کف فضاهای داخلی و خارجی ساختمان از قرار زیر می‌باشد:

  • هزینه‌ی خرید کاشی یا سرامیک
  • هزینه‌ی تأمین مصالح از قبیل: سیمان، ماسه، چسب کاشی یا …
  • اجرت نصب کاشی و سرامیک، قرنیز و …
  • هزینه‌ی حمل مصالح و …

نکته: عمده‌ی مخارج کاشی کاری مانند: اجرت استادکار، هزینه‌ی خرید کاشی و سرامیک بر اساس متر مربع می‌باشد.

ما در  شهر کاشی کریمی افتخار داریم تا بهترین ها را برای شما فراهم کرده و زیبایی را به محیط زندگی و کار شما هدیه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *