قیمت سرامیک چند است؟

قیمت سرامیک چند است؟

در سال های اخیر بازار ساخت و ساز در ایران گسترش یافته است و طبیعتا تولید و کاربرد مصالح ساختمانی هم بالاتر رفته است. سرامیک یکی از مهمترین مصالحی است که در مرحله نازک کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند تاثیر بسزایی در ظاهر و زیبایی درون و بیرون ساختمان داشته باشد. به این ترتیب، اینکه قیمت سرامیک چند است؟ به یکی از مهمترین و رایج ترین سوالات در بین متقاضیان خرید سرامیک تبدیل شده است که ما در این محتوا میخواهیم در مورد آن مطالبی را خدمت شما عرض کنیم.

احتمالا همانطور که دقت کرده اید، در هر فروشگاه کاشی و سرامیکی، قیمت سرامیک ها با هم متفاوت است. اما چرا؟ عوامل متعددی هستند که سبب تفاوت قیمت ها با هم می‌شوند. این نکته را در نظر داشته باشید که قیمت، مولفه مناسبی برای مقایسه انواع سرامیک با هم نخواهد بود، چون ابعاد، کارخانه، لعاب، ظاهر، نوع و ضخامتشان با هم فرق می‌کند.

علت اختلاف قیمت سرامیک چیست؟

قیمت سرامیک به خاطر چند مولفه، در فروشگاه های مختلف، متفاوت است. ما درباره این مولفه ها در این بند، بیشتر توضیح خواهیم داد، تا متوجه شوید که قیمت کاشی و سرامیک به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت سرامیک

  • نوع سرامیک؛

کاشی و سرامیک دارای انواع مختلفی هستند و طبیعی است که هر کدام قیمت متفاوتی هم با یکدیگر داشته باشند. کاشی، سرامیک، اسلب و پرسلان عناوینی است که احتمالا در هنگام خرید سرامیک، با آن روبرو خواهید شد که به خاطر نوع تولید، مواد اولیه و همچنین ضخامت متفاوت، از یکدیگر متمایز شده اند.

کاشی قدیمی‌ترین سازه در بین این متریال است که امروزه نیز تولید می‌شود، اما به خاطر استحکام پایین و پرس کمتر در هنگام تولید، برای کاربرد بدنه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما سرامیک ها، دارای استحکام و ضخامت بیشتری نسبت به کاشی ها هستند و طبیعتا قیمت آنها نیز بالاتر است و می‌توان در انواع فضاهای ساختمانی از آن بهره برد. نوع دیگر سرامیک، که بسیار مستحکم و با جذب آب پایین هستند، به آنها عنوان سرامیک پرسلان اطلاق می‌شود. قیمت سرامیک پرسلان از دو نوع قبلی بیشتر است، چرا که تراکم، ضخامت، کیفیت و استحکام آن بسیار بیشتر است و برای تولید آن از مواد اولیه با کیفیت تر استفاده شده است.

نوع دیگری از سرامیک ها که در ابعاد بزرگ تولید می‌شوند، با نام سرامیک اسلب شناخته می‌شوند. این سرامیک ها، با طرح هایی شبیه به سنگ اسلب ساخته و به بازار عرضه می‌شوند. کیفیت بالا، ابعاد بزرگ، زیبایی دوچندان و استحکام فوق العاده، از ویژگی های سرامیک اسلب هستند. سرامیک اسلب، گرانترین نوع سرامیک حال حاضر در صنعت کاشی و سرامیک می‌باشد.

فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت سرامیک

  • مواد اولیه کاشی و سرامیک؛

هر محصولی که بخواهد ساخته شود، دارای مواد اولیه ای است. هر چقدر این مواد اولیه گران تر و مرغوب تر باشد، سبب می‌شود قیمت نهایی محصول نیز بالاتر برود، درست مثل کاشی و سرامیک. در اصل انواع کاشی و سرامیک از سه ماده اصلی تشکیل شده اند: فلدسپات، خاک رس و ماسه. اما در ادامه تولید، ممکن است مواد دیگری برای افزایش استحکام و مقاومت در برابر فشار و گرما اضافه شود. مثلا برای تولید پرسلان، از سیلیس و گرانیت نیز در کنار سه ماده اولیه اصلی، استفاده می‌شود. از نظر مواد اولیه، سه نوع سرامیک خاک قرمز، خاک سفید و پرسلان موجود هستند.

سرامیک خاک قرمز، فارغ از لعاب، دارای بدنه ای سرخ رنگ است که اگر از کنار به آن نگاه کنید یا پشت آن را بررسی کنید، به خوبی متوجه این موضوع خواهید شد. سرامیک خاک قرمز دارای جذب آب نسبتا بالاتری نسبت به دو سرامیک خاک سفید و پرسلان است و همچنین دوام کمتری نسبت به آنها دارد. پس طبیعتا، قیمت سرامیک خاک قرمز هم کمتر خواهد بود.

سرامیک خاک سفید و پرسلان، هر دو دارای بدنه ای سفید رنگ ( صدفی – استخوانی) هستند و شیوه تولیدشان هم مشابه است. اما تفاوت عمده آنها در جذب آب و استحکام است. جذب آب پرسلان تقریبا نزدیک به صفر است و به خاطر ضخامت بالایی که دارد، به یکی از محصولات مستحکم در صنعت ساختمان تبدیل شده است. از پرسلان می‌توان در حیاط و مناطق سرد و خشک نیز استفاده کرد. اما خاک سفید دارای جذب آب بالاتری بوده و همچنین دوام و استحکام کمتری نسبت به پرسلان دارد. پس اگر بخواهیم از نظر مواد اولیه و نوع تولید، قیمت سرامیک را بسنجیم، به ترتیب سرامیک خاک قرمز، سرامیک خاک سفید و پرسلان دارای قیمت بالاتری هستند.

  • کاربرد کاشی و سرامیک؛

مورد دیگری که در مولفه قیمت سرامیک تاثیر گذار است، کاربرد آن است. یعنی فرق دارد که برای دیوار بخواهید سرامیک بخرید یا برای کف! سرامیک های کف به این خاطر که باید وزن و فشار بیشتری را متحمل شوند، معمولا مواد اولیه آنها باکیفیت تر است و به صورت خاک سفید و پرسلان در ضخامت های بالا تولید می‌شوند، بنابراین نسبت به سرامیک های دیوار دارای قیمت پایین تری خواهند بود.

قیمت سرامیک در بازار

  • کارخانه تولید کننده کاشی و سرامیک؛

اگر به یک نمایشگاه کاشی و سرامیک رفته باشید، احتمالا به این موضوع برخورده اید که دو کاشی که از همه نظر مشابه هستند (ابعاد، رنگ، خاک، کاربرد، درجه کیفی) اما دارای قیمتی متفاوت نسبت به یکدیگر هستند. به نظرتان چرا این موضوع رخ می‌دهد؟ بله درست حدس زدید، کارخانه تولید کننده آنها متفاوت است. درست مثل محصولات دیگر که به خاطر کارخانه تولید کننده قیمتشان متفاوت است ( مثل خودروهایی که ظاهرشان شبیه است). کارخانه هایی که محصولات خود را باکیفیت تر عرضه می‌کنند، به این دلیل است که دارای دستگاه های به روز تر، مواد اولیه خالص تر، پرسنل متخصص و دستگاه کنترل کیفیت دقیق تری دارند و به همین خاطر محصول تولید شده در این کارخانه ها دارای قیمت بیشتری خواهد بود.

پس بدین ترتیب، این احتمال وجود خواهد داشت که برای مثال سرامیک درجه 1 یک کارخانه از سرامیک درجه 3 کارخانه دیگر ( کارخانه برند باکیفیت) ارزان تر باشد.

  • درجه بندی کاشی و سرامیک؛

این موضوع را احتمالا خودتان بهتر می‌دانید ولی به خاطر اینکه متن کامل باشد، باید بگوییم که درجه بندی کاشی و سرامیک یکی دیگر از مولفه های تاثیر گذار در قیمت سرامیک است. هرچه شاخص درجه کیفی، عدد کمتری باشد، تاب کاشی کمتر است، کیفیت چاپ و لعاب آن بالاتر است و در نتیجه قیمت نهایی آن نیز بیشتر خواهد بود.

به غیر از درجه بندی، اصطلاحی به نام گرید وجود دارد. گریدها را با حروف انگلیسی از A تا F شاخص گذاری می‌کنند که به ترتیب از A تا F کیفیت آن کاهش پیدا می‌کند. کاشی و سرامیک های گرید A، کیفیتی مشابه با درجه 3 خواهند داشت و غیره.

  • ابعاد کاشی و سرامیک؛

مولفه دیگری که باید به عنوان فاکتور دخیل در قیمت کاشی و سرامیک بشناسیم، ابعاد سرامیک است. ابعاد سرامیک بر حسب متر مربع محاسبه می‌شود و هر چقدر ابعاد سرامیک بزرگ تر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. مثلا قیمت سرامیک کف با ابعاد 80*80 از سرامیک کف با ابعاد 30*30 گرانتر خواهد بود.

  • لعاب کاشی و سرامیک؛

موضوع دیگر، لعاب کاشی و سرامیک است. لعاب در واقع روی سطح قابل مشاهده سرامیک زده می‌شود و در چند نوع براق، نیمه براق، نانو پولیش و مات وجود دارد. سطوح براق و نانو پولیش صیقل بیشتری میخورند و بنابراین سطح لیز تری ایجاد می‌کنند. همچنین سرامیک های براق، نور و تصاویر را انعکاس می‌دهند. هر چه لعاب براق تر باشد، یعنی بیشتر صیقل خورده است، شفاف تر است و بیشتر می‌تواند نور و اجسام را در خود انعکاس دهد. اما لعاب مات، نور و تصاویر را انعکاس نمی‌دهد و دارای سطحی کدر هستند. هر چه سرامیک براق تر باشد، قیمت آن بالاتر است. در بین لعاب ها، انواع نانو پولیش، دارای قیمت بیشتری هستند.

آخرین قیمت سرامیک

  • سود کاشی و سرامیک؛

این مورد، بیشتر به انصاف فروشگاه ها و فروشنده ها باز می‌گردد. برخی از نمایشگاه ها هستند که به علت عرضه مستقیم، قیمت بسیار پایین تری برای فروش محصولات خود در نظر گرفته اند. اما برخی دیگر از فروشنده ها نیز هستند که قیمت عرضه محصولاتشان بیشتر است. فروشگاه شهر کاشی کریمی، به عنوان بزرگترین نمایشگاه کاشی و سرامیک در کاشان، می‌تواند این ادعا را داشته باشد که با نازل ترین قیمت، محصولات خود را به مشتریان عرضه می‌کند. همچنین برای خرید اقساطی و چکی، کارمزدی از مشتریان عزیز دریافت نمی‌کند تا در این شرایط اقتصادی، بتواند دغدغه ای از روی دوش مردم بردارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *