چرا باید از سرامیک طرح پارکت استفاده کرد؟!

استفاده از سرامیک طرح پارکت

آرامش، عمیق ترین لذت روحی است که انسان ها تمام تلاش خود را می کنند تا در همه ی زندگی از این لذت بهره مند باشند. از قدیم الایام تاکنون، پوشش های چوبی برای افراد آرامش بخش بوده و از آن لذت می برده اند. راز این محبوبیت را می توان در زیبایی ظاهری و طبیعی بودن آنها جستجو کرد. صنایع کاشی و سرامیک در دهه های اخیر از این محبوبیت استفاده کرده و محصولاتی شبیه چوب طبیعی را تولید و روانه بازار کرده اند؛ محصولاتی که به راحتی قابل تشخیص از خود چوب یا پارکت های چوبی نبوده و مزایای مهمی نسبت به آنها دارد.

 در این مقاله با شهر کاشی کریمی همراه باشید تا نکاتی مهم درباره ی این محصول پرفروش صنعت کاشی و سرامیک به شما تقدیم کنیم.

مزایای سرامیک های طرح پارکت نسبت به پارکت های چوبی

  • قیمت ارزان تر نسبت به پارکت های چوبی

یکی از مهم ترین ویژگی های سرامیک ها این است که از لحاظ قیمت مقرون به صرفه تر از پارکت های چوب و لمینت ها می باشند و از طرفی نیز عمر مفید طولانی تری دارند، لذا این سرامیک ها هستند که از جهت صرفه ی اقتصادی گوی سبقت را از پارکت ها ربوده اند.

  • ساختار فیزیکی

سرامیک ها متشکل از خاک رس و مواد معدنی دیگری هستند که در ترکیب با آب به صورت خمیر یکدستی درمی آیند و در ادامه ی فرآیند تولید، تحت فشار قرار گرفته و پس از آن در کوره، یک یا چند بار، پخته می شوند. سرامیک ها بعد از این مرحله به نام بیسکوییت نامیده شده و آماده ی قرار گرفتن در فرآیند لعاب و چاپ هستند. در سوی دیگر پارکت های چوبی و پارکت های لمینت هستند که از چوب طبیعی و یا ترکیبی از لایه های چوبی و چسب و روکش طرح چوب تولید می شوند.

  • شباهت بسیار زیاد به چوب های طبیعی 

سرامیک های طرح پارکت علی رغم اینکه از لحاظ جنس، از چوب ساخته نمی شوند ولی به برکت فناوری های پیشرفته در چاپ، شباهت بسیار زیادی با پارکت ها داشته و به راحتی قابل تشخیص از آنها نمی باشند. تنوع این محصولات، این قدرت را به مشتریان می دهد تا شبیه ترین و مناسب ترین پوشش سرامیکی شبیه به چوب را انتخاب و خریداری کنند.

  • ضد رطوبت و مقاوم در برابر نفوذ آب

امتیاز بزرگ سرامیک های طرح چوب نسبت به چوب طبیعی یا پارکت لمینت ها این است که ضریب جذب آب سرامیک ها به مقدار بسیار زیادی پایین تر از پارکت ها بوده و به هیچ وجه در محیط های مرطوب و پر باران از بین نمی روند. از آنجایی که این ویژگی در پارکت ها نمی باشد، این محصولات، بیشتر به درد فضاهای خشک می خورند و در صورت استفاده در محیط های مرطوب نباید عمر زیادی را برای آنها توقع داشت و در ضمن، امکان ایجاد قارچ در سطوح پارکت نیز محتمل است. 

  • بهداشتی و آنتی باکتریال

ویژگی بهداشتی بودن سرامیک ها به خاطر لعابی است که روی آنها را پوشانده است؛ در سطوح سرامیک ها، منافذ و سوراخ هایی وجود ندارد تا محل اجتماع باکتری ها، قارچ ها و … باشد؛ از همین رو به راحتی می توان لکه ها و آلودگی ها را از روی آنها پاک کرد و لذا از این محصولات در محیط هایی مانند آزمایشگاه ها و … می توان با خاطر جمع استفاده کرد. با این توضیحات معلوم می شود که پارکت ها از جهت بهداشت و تمیزی در سطح سرامیک ها نمی باشند.

  • ثبات شکل و تغییر ناپذیری در دمای سرد و گرم

سرامیک ها در برابر انواع آب و هوا مقاوم می باشند و شوک های دمایی تأثیری در ساختار آنها نمی تواند ایجاد کند. سرمای شدید، حرارت و آتش بر روی سرامیک ها به خصوص پرسلان ها مؤثر نیست. در مقابل اما پارکت ها در برابر حرارت و آتش تاب تحمل نداشته و از بین می روند.

  • مناسب برای انواع سبک های طراحی کلاسیک و مدرن

محصولات طرح چوب، جزء پوشش هایی هستند که با هر سبک طراحی دکوراسیون هماهنگ بوده و می توانند جذابیت ویژه ای به ساختمان شما ببخشند. مدل های به روز و جدید، تنوع در طرح و رنگ، گرمی و انرژی بخش بودن این سرامیک ها، دست شما را برای استفاده از آن بسیار باز می کند.

  • جذاب و متنوع از نظر نقش، رنگ و لعاب

وجود فناوری های مدرن در صنعت کاشی و سرامیک موجب شده است تا هر روز شاهد تنوع در این محصولات باشیم؛ به لطف این فناوری ها در تولید و چاپ است که زیباترین و طبیعی ترین سرامیک های طرح پارکت را در بازار می توان تهیه کرد. این ویژگی باعث شده است که حتی افرادی که سخت پسند هستند هم بتوانند از این مدل سرامیک ها به جای چوب و پارکت لمینت استفاده کنند.

  • سطح کیفی بالا؛ با دوام و مقاوم در برابر وزن اجسام

بر خلاف پارکت های چوب یا لمینت، سرامیک ها محصولاتی مستحکم و مقاوم هستند، طوری که به راحتی دچار فرسایش و خرابی نمی شوند. این سختی فیزیکی موجب شده است تا از سرامیک ها برای فضاهای شلوغ و پر رفت و آمد بتوان استفاده کرد. 

  • درخشندگی دائمی سرامیک طرح پارکت نسبت به پارکت چوب

یکی از عیب های پارکت های چوبی این است که در طول زمان از براقیت و شفافیت می افتد و دچار سایش و فرسایش می شود؛ اما سرامیک های طرح پارکت به خاطر لعاب های با کیفیتی که دارند همواره درخشندگی اولیه ی خود را حفظ کرده و به همین جهت نیازی به جلا دادن مجدد به وسیله ی رزین های طبیعی یا صنعتی ندارند. این ویژگی، هزینه های اضافی زندگی شما را کاهش می دهد. 

  • نظافت سریع و بسیار آسان سرامیک های طرح پارکت

سرامیک ها این مزیت را دارند که جذب آب بسیاری پایینی داشته و لعاب های سختی نیز دارند؛ این خصوصیت ها، به شما کمک می کند تا صرفاً با آب و یا کمترین مقدار شوینده بتوانید آلودگی سطوح را برطرف کنید و دیگر درباره ی نفوذ آب به درون کفپوش و خرابی آن دغدغه ای نداشته باشید.

  • عدم ایجاد سر و صدا در هنگام حرکت بر روی کفپوش سرامیکی

در هنگام راه رفتن بر روی سرامیک های طرح پارکت هیچ صدای آزاردهنده ای به گوش نمی رسد؛ این در حالی است که سر و صدای ناشی از حرکت بر روی پارکت های چوبی یا لمینتی امری طبیعی است.

  • سرامیک ها، محصولاتی ضد سایش 

سطوح پارکت ها در اثر رفت و آمدها، اصطکاک ها، خراش ها و … به راحتی تغییر کرده و در طول زمان از بین می روند؛ این اشکال را در سرامیک های طرح پارکت مشاهده نمی کنیم.

  • ماندگاری رنگ و لعاب سرامیک های طرح پارکت

اصولاً سرامیک ها از نظر کیفیت لعاب و دوام رنگ و طرح، محصولاتی مقاوم به شمار می آیند؛ این ویژگی موجب شده است تا بتوان در هر محیطی از آنها به عنوان کفپوش و دیوارپوش استفاده کرد؛ حتی در برابر تابش نور خورشید نیز می توان سرامیک ها را تضمین کرد. این در حالی است که پارکت ها در طول زمان دچار رنگ رفتگی می شوند و هزینه ی مجددی برای تعمیر آنها لازم است.

  • سرامیک طرح پارکت، دوستدار محیط زیست

هر چند پارکت های چوبی یا لمینتی، محصولاتی طبیعی می باشند، اما تولید آنها مستلزم قطع درختان زیادی است که از لحاظ زیست محیطی امری ناپسند می باشد. از این رو استفاده از سرامیک ها می توان به جلوگیری از قطع درختان که ریه های طبیعی کره زمین می باشند، کمک کند.

معایب سرامیک های طرح پارکت

  • سختی سطح سرامیک

ساختار فیزیکی سرامیک ها همانند سنگ ها و بسیاری از مصالح ساختمانی دیگر، مستحکم بوده و لذا دارای یک نوع سختی و عدم انعطاف پذیری می باشد، که به نوعی اشکال سرامیک ها معرفی می شود. البته این بدان معنا نیست که پارکت ها نرم و منعطف بوده و همانند ابرها عمل می کنند!! ولی تا حد کمی نسبت به سرامیک ها لطیف تر هستند.

  • انتقال سرمای کف، به بدن افراد

یکی از معایب سرامیک ها این است که در برابر سرما عایق ضعیفی هستند و در فصول سرد سال و یا در مناطق سردسیر، سرمای کف ساختمان را به بدن و پای افراد منتقل می کنند؛ در این مورد نیز می توان گفت مصالح دیگر ساختمانی هم همین عیب را دارند ولی پارکت ها تا حدودی از این عیب به دور بوده و از این جهت نسبت به سایر پوشش ها برتری دارند.

مزایا و معایب پارکت های چوبی و لمینتی در یک نگاه

  • زیبایی تنوع ظاهری در طرح و رنگ
  • قابلیت تعویض در صورت خرابی
  • تمیز کردن نسبتاً آسان (بدون قابلیت شستشو با آب زیاد)
  • باد کردن و تغییر شکل فیزیکی در اثر تماس طولانی مدت با رطوبت
  • نگهداری دشوار و مقاومت ضعیف در برابر خط و خش ها
  • سر و صدای زیاد در هنگام حرکت افراد بر روی پارکت
  • قیمت نسبتاً بالا در مقایسه با سرامیک ها

تنوع در طرح و رنگ بندی سرامیک های طرح چوب

  • این مدل از سرامیک ها، در طیف های رنگی متنوعی تولید و عرضه شده اند؛ از رنگ و طرح های روشن گرفته تا تیره ترین نوع چوب های موجود؛ این گستره ی طرح و رنگ دست شما را باز می کند تا بتوانید به راحتی متناسب با فضا و سبک دکوراسیون ساختمان خود از این سرامیک ها به جای چوب و لمینت چوبی استفاده کنید. 
  • سرامیک های تیره ی طرح پارکت علاوه بر چرک تابی و مقاومت در برابر آلودگی ها، برای فضاهای بزرگ ساختمان نیز گزینه های مناسبی به حساب می آیند. این سرامیک ها برای سبک دکوراسیون های مدرن و لوکس قابل استفاده هستند. پیشنهاد اهل فن این است که می توان از سرامیک های قهوه ای تیره، شبیه چوب گردو ، برای دلنشین کردن فضاهای مسکونی بهره برد. 
  • یکی از جدیدترین سرامیک های طرح پارکت، که قابل نصب در انواع فضاهای مسکونی و اداری هستند، سرامیک های طوسی روشن یا تیره بوده که با ویژگی خنثی بودن، با انواع لوازم و دکوراسیون هماهنگ می شوند.

کاربردهای سرامیک طرح چوب

 از این سرامیک ها برای تمام فضاهای ساختمانی می توان استفاده کرد و از زیبایی و گرمای آنها در محیط های مسکونی، اداری و تجاری لذت برد. ویژگی مهم این سرامیک ها آن است که طبیعت را بدون هیچ تخریبی در محیط زیست به ساختمان ها وارد کرده و نصب این سرامیک ها در محیط های داخلی ساختمان و یا محیط های خارجی بدون هیچ محدودیتی امکان پذیر می باشد.

اندازه، ابعاد و چیدمان سرامیک های طرح پارکت

  • این سرامیک ها همانند خود پارکت ها، بیشتر به صورت نوارهای باریک و بلند در ابعادی مانند 20*100 سانتی متر مربع تولید می شوند. البته گاهی هم به صورت سرامیک هایی با ابعاد مربع یا مستطیل همانند 60*60 و 40*120 و … عرضه می شوند که در طراحی آنها، باریکه های چوب در کنار هم تصویر شده اند تا همان نمای پارکت ها را ایجاد کنند. 
  • برای نصب این سرامیک ها هم می توان به صورت ساده آنها را کنار هم قرار داد، به این شکل که ردیف های سرامیک دقیقا با انطباق سرامیک ها کنار هم تشکیل می شوند (چیدمان ساده) و هم آنکه می توان به صورت آجرنماهای ساختمانی آنها را کنار هم چیده و ابتدای هر سرامیک را در وسط سرامیک قبلی قرار داد. (چیدمان آجری)

در انتهای این مقاله می توان به راحتی نتیجه گرفت که استفاده از سرامیک های طرح پارکت برای افرادی که علاقه دارند از طرح های طبیعی استفاده کنند ولی هزینه کردن برای آن طرح ها برایشان سنگین است، انتخابی هوشمندانه و مقرون به صرفه و صلاح می باشد. 

ما در  شهر کاشی کریمی افتخار داریم تا بهترین ها را برای شما فراهم کرده و زیبایی را به محیط زندگی و کار شما هدیه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *